Safety بنابر گزارش تحقیقاتی اداره ی ملی امنیت و ترافیک بزرگراه در ایالات متحده کمربندهای ایمنی سالانه حدود 13000 زندگی را نجات می دهند. پروفسورkoebler : وظیفه یك وسیله نقلیه موتوردار این است كه انسانها و یا كالا ها را با حفظ حداكثر ایمنی ،سرعت و راحتی از نقطه A به نقطه B منتقل کند. دو بخش عمده طراحی ایمنی در خودرو ها: - جلو گیری از وقوع حادثه - کاهش جراحات ناشی از تصادف جلوگیری از وقوع حوادث n عوامل انسانی n عوامل فنی(تكنیكی)اتومبیل n محیط تحقیقات نشان داده است كه عامل اصلی وقوع حوادث عوامل انسانی است.عامل انسانی را می توان بطور دقیق تر مورد مطالعه قرار داد ( مانند : راحتی در رانندگی ، صداهای آزار دهنده ، استفاده از تلفن همراه) كه این عوامل می توانند باعث افزایش وقوع حوادث در اثر عوامل انسانی شوند. در بعضی موارد نیز ممكن است راننده در اثر استفاده از دارو و یا در اثر مصرف الكل دچار تغییرات روحی و روانی گردد.در رابطه با خودرو نیز ، خصوصیات تعادلی ، سیستم های كمكی ( مانند : ترمز ABS ، سیستم كنترل سرعت نیمه اتوماتیك ACC ، سیستم الكترونیكی كنترل پایداری خودرو ESP ، دنده اتوماتیك ، فرمان هیدرولیك ، سیستم های اطلاع رسانی ، میدان دید راننده ، سیستم روشنایی خودرو ، میزان راحتی ( مانند : وجود صداهای اضافی NOISE ، ارتعاشات ، سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو) همگی می توانند باعث تغییر در چگونگی هدایت اتومبیل گردند. کاهش جراحات ناشی از تصادف کاهش جراحات ناشی از تصادف از نظر طراحی: n ایمنی خارجی خودرو : طراحی قسمت های خارجی بدنه خودرو به گونه ای كه باعث كاهش جراحات وارده به عابر پیاده در اثر برخورد با اتومبیل گردد. n ایمنی داخلی خودرو : طراحی تجهیزات داخلی خودرو به گونه ای كه باعث وارد آوردن جراحات اضافی به سرنشینان نشود . سیستمهای ایمنی دریک خودرو انواع تقسیم بندی سیستمهای ایمنی دریک خودرو: n سیستم های محدود کننده n سیستم های راه اندازی ، سنسور ها n سیستم های فعال n سیستم های غیر فعال
سیستم های محدود كننده: n تجهیزاتی از خودرو که در حرکت سرنشینان نسبت به خودرو تاثیرگذارند مانند کمربند ایمنی و ایربگ. n سنسور ها (حسگرها ) ، سیستم های راه اندازی: از این تجهیزات به منظور آگاه سازی سرنشینان و یا عملگر ها از وقوع تصادف و ارزیابی قبل از وقوع تصادف استفاده می شود. سنسور ها (حسگرها ) ، سیستم های راه اندازی: n از این تجهیزات به منظور آگاه سازی سرنشینان و یا عملگر ها از وقوع تصادف و ارزیابی قبل از وقوع تصادف استفاده می شود. سیستم های فعال: n سیستم های ایمنی كه باید بصورت دستی مورد استفاده قرار گیرند و اتوماتیك نیستند مانند كمربند ایمنی. سیستم های محدود كننده و سیستم های ایمنی كه هنگام وقوع تصادف بطور خودكار عمل می كنند مانند : ایربگ ها ، سیستم سفت كننده كمربند ایمنی و تنظیم خودكار ارتفاع زیر سری و... دو بخش اصلی ایمنی خودرو یعنی جلوگیری از وقوع حادثه و كاهش جراحات بعضی اوقات در عموم بشكل ایمنی فعال و ایمنی غیر فعال خوانده می شوند البته این اصطلاحات تا سال 1970 می توانست به توضیح مفاهیم بپردازد ،ولی امروزه این اصطلاحات قابل قبول نیستند زیرا تعداد زیادی از سیستم های ایمنی غیرفعال مانند ایربگ ها و سیستم سفت كننده كمربند ایمنی می توانند باعث فعال شدن سیستم های دیگر بشوند و این امر باعث شده است تا دو بخش اصلی ایمنی خودرو یعنی ایمنی فعال و ایمنی غیر فعال تا حد زیادی به یكدیگر نزدیك شوند.به عنوان مثال رادار های برد كوتاه در راستای اهداف مختلفی مانند : فعال سازی ایربگ ها و فعال كردن سیستم سفت كننده كمربند ایمنی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. در سطح وسیع تر وضعیت جاده ( طرح جاده ، كیفیت سطح جاده و ترافیك) و شرایط آب و هوایی نیز می تواند نقش مهمی را ایفا كنند. در بعضی مواقع ممكن است بخشهایی از جلوگیری از حوادث وكاهش جراحات بایكدیگر تركیب شوند، بطور مثال می توان به كار سنسورهای فعال كننده اشاره كرد : از این سنسور ها هم برای آگاه ساختن راننده از احتمال وقوع حادثه وهمچنین به منظور فعال سازی ایربگ ها به هنگام وقوع تصادف استفاده می شود.همچنین سیستم اطلاعتی خودرو می تواند در كاهش میزان وقوع تصادفات كمك كند و همچنین پس از وقوع حادثه درصورتیكه تصادف شدید باشد ، می تواند اورژانس و پلیس را از محل وقوع حادثه با خبر سازد. کاهش جراحات ناشی از تصادف به دو بخش اصلی تقسیم می شود: n حفاظت از سرنشینان در حین وقوع حادثه n حفاظت از سرنشینان پس از وقوع حادثه حفاظت از سرنشینان در حین وقوع حادثه n حفاظت از سرنشینان خودرو در تصادفات دو گانه ( برخورد دو خودرو با یكدیگر ( n حفاظت از سرنشینان خودرو در تصادفات چند گانه ( برخورد بیش از دو خودرو با یكدیگر ( n حفاظت از سرنشینان خودرو در تصادفات تك خودرو (برخورد یك خودرو با شییی دیگر ( حفاظت از سرنشینان بعد از وقوع حادثه بمنظور برخورداری خودرو از این درجه ایمنی ،خودرو باید دارای قابلیت های زیر باشد: n باز شدن درب های خودرو بدون نیاز به ابزار n آتش نگرفتن خودرو پس از وقوع حادثه
ایمنی سنجی (تست تصادف ) سازمان ایمنی حمل و نقل در جاده كه یك سازمان دولتی در آمریكا است (NHTSA) از یك سیستم ٦ ستاره ای برای اعطای امتیاز ایمنی برای تمامی وسائط نقلیه ای كه به امر جابجایی افراد در آمریكا می پردازند استفاده كرده است . در این روش از دو آدمك مجهز به پیشرفته ترین دستگاههای جمع آوری اطلاعات هستند استفاده شده كه بر روی صندلی های جلوی یك خودرو در حالی كه كمربند ایمنی را بسته اند قرار داده شده اند و خودرو در حالیكه با سرعت حدود 48 كیلومتر در ساعت در حال حركت است به یك مانع بسیار محكم که غیر قابل تغییر شكل است كوبیده می شود . به این روش NCAP ( New Car Assessment Program ) یا برنامه اندازه گیری و برآورد خودروی جدید اطلاق می شود . در این برنامه میزان حركت و سرعت حركتی كه سر و سینه و استخوان ران در اثر برخورد انجام می دهند در داخل خود آدمك هااندازه گیری شده و اعداد بدست آمده در داخل یك معادله ریاضی گذارده می شوند . نتیجه ای كه از محاسبات این معادله بدست می آید نشان دهنده ی ضریب ایمنی خودرو است . از دیگر آزمایشاتی كه در این روش انجام می شود ، آزمایشاتی است كه مقاومت انواع خودرو را در تصادفات از پهلو و قسمت جلو بررسی می كنند . سرعت برخورد در این آزمایش كه از سیستم یا روش ٥ ستاره استفاده می شود ،5/51 كیلومتر در ساعت است . در این آزمایش خودرو از پهلو مورد برخورد یك جسم فلزی كه حكم خودروی دیگر را بازی می كند قرار می گیرد . اعدادی كه در معادله برای بدست آوردن امتیاز ایمنی قرار می گیرند ناشی از میزان شتابی است كه بخش های مختلف بدن از جمله سر و سینه در هنگام برخورد و تصادف كسب می كنند . در آزمایش NCAP كه در اروپا انجام می گیرد خودروی مورد آزمایش با یك مانع تغییر شكل دهنده كه به صورت لانه زنبور ساخته شده برخورد می كند و در نظر گرفتن چنین سازه ای در حقیقت نوعی شبیه سازی با یك تصادف واقعی با خودروی دیگر است . این مانع لانه زنبوری دقیقا همانند یك خودرو مدرن امروزی در اثر برخورد و تصادف متلاشی می شود. در این آزمایش خودرو از تمامی قسمت جلوی خود با مانع برخورد نمی كند بلكه حدود چهل درصد سطح جلوی خودرو درگیر تصادف می شود . به این آزمایش تصادف از جلوی متعادل می گویند و سرعت حركت در این آزمایش ٦١ كیلومتر در ساعت می باشد
HLDA یا IIHS n آزمایشاتی كه موسسات بیمه ای خصوصی در آمریكا انجام می دهند مانند IIHS یا HLDA شباهت بیشتری به آزمایشات NCAPاروپا دارد و در این آزمایشات كه دو نوع امتیاز (قبولی – ردی) اعطاء می شود میزان ایمنی ستون های سقف و ریل درها و شیشه جلو كه اندازه گیری می شود و میزان ضربه ای را كه در اثر تصادف باعث برخورد سر راننده و سرنشینان با قسمت های داخلی سقف می شود، تعیین می گردد . پیش بینی می شود كه محاسبه چنین مواردی برای هر خودرو ی جدید الزامی است و چنان چه نتوانند استانداردهای لازم را كسب كنند مردود شده و اجازه ورود و فروش پیدا نخواهند كرد . استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ISIRI شرايط زير براي آزمايشهاي برخورد از جلو و برخورد عرض و همچنين آزمايش غلتيدن بكار ميرود . الف - اتومبيلهاي سواري : يك اتومبيل سواري علاوه بر وزن بي بار خود به اندازه وزن گنجايش چمدان و بار تخمين زده شده ( كه در محل مربوط به چمدانها محكم ميگردد ) و همچنين وزن وسايل آزمايش ( آدمك ) مورد نيازبارگذاري ميشود . ب - خودروهاي مسافري چند منظوره , كاميونها و اتوبوسها : يك خودروي مسافري ] چند منظوره ، كاميون و اتوبوس علاوه بر وزن بي بار خود به اندازه 136 كيلو گرم يا وزن گنجايش چمدان و بار تخمين زده شده ( هر كدام كمتر بود ,) كه در محل مربوط به حمل بار محكم ميشود و طوري توزيع ميگردد تا حتي الامكان متناسب با وزن ناخالص مجازباشد , بعلاوه وزن وسايل آزمايش ( آدمك ) مورد نياز بارگذاري ميشود. |
فال حافظ
|